ارتودنسی ثابت در اهواز

درمان ارتودنسی ثابت در اهواز یا هر شهر دیگری را می توان برای بیماران در هر سنی با دندان ها و لثه های سالم انجام داد. هدف از کاربرد ارتودنسی ثابت؛ اصلاح یا پیشگیری از مشکلات دندان ها و فک است تا فرد به یک ساختار دهان سالم برسد.

آیا دندان های شما نامرتب است؟ آیا تا به حال به ارتودنسی فکر کرده اید؟ ارتودنسی ثابت زیر شاخه ای از ارتودنسی در دندانپزشکی است که شامل درمان نامرتبی دندان ها و بهبود مشکلات استخوان فک می شود. در دنیای امروز، با پیشرفت ابزارها و روش های درمان ارتودنسی، استفاده از بریس های فلزی سنتی دیگر تنها گزینه درمانی نخواهد بود. در درمان ارتودنسی ثابت، دندان ها به وسیله جعبه های فلزی به نام براکت های متصل به دندان ها و سیم های فلزی که آن ها را به هم متصل می کنند به موقعیت مورد نظر می رسند.

بیمارانی که خواهان زیبایی براکت‌های فلزی نیستند، می‌توان از براکت‌های چینی به جای براکت‌های فلزی استفاده کرد، زیرا جلوه زیبایی بیشتری می‌دهند. درمان ارتودنسی ثابت در اهواز یا هر جای دیگری را می توان برای افراد در تمام سنین با سلامت لثه اعمال کرد.

ارتودنسی ثابت

برای دیدن نمونه کارهای دندانپزشکی زیبایی دکتر شیرین مددی از صفحه اینستاگرام یا کانال آپارات دکتر دیدن کنید.

اهداف درمان ارتودنسی ثابت

درمان ارتودنسی ثابت به اصلاح فک کودکان و بزرگسالان کمک می کند. ارتودنسی متحرک برای درمان های ساده استفاده می شود، اما ارتودنسی ثابت در درمان های جدی به صورت طولانی مدت استفاده می شود.

  • ارائه اصلاحات آرایشی و بهبود ظاهر
  • ارائه یک نیش عملکردی سالم
  • پیشگیری از بیماری های دندان

بیشتر بخوانید: بهترین دندانپزشک زیبایی در اهواز

ارتودنسی ثابت در اهواز یا هر شهر دیگری با کنترل دندانپزشک برداشته و نصب می شوند. یعنی براکت های متصل به دندان ها و سیم هایی که براکت ها را به یکدیگر متصل کرده و حرکت دندان را هدایت می کنند، باید توسط یک دندانپزشک متخصص نصب، تنظیم و برداشته شوند. ارتودنسی ثابت، باید برای مدت زمان مورد نظر (حداقل 6 ماه) در دهان بماند تا درمان موفقیت آمیز باشد.

برخی از مال اکلوژن های دندانی که ممکن است با ارتودنسی اصلاح شوند عبارتند از:

دندان های شلوغ

شلوغی دندان ها یا تراز ضعیف دندان ها که ممکن است برای دهان خیلی بزرگ باشد. این منجر به نیش ضعیف و همچنین ظاهری ناخوشایند می شود. رایج ترین دندان هایی که شلوغ می شوند، دندان نیش بالایی هستند.

اپن بایت

این اتفاق زمانی رخ می دهد که انتهای پایینی دندان های جلویی بالایی با انتهای بالایی دندان های جلویی پایین تماس نداشته باشد. این منجر به جویدن ناکافی می شود.

دیپ اوور بایت

زمانی را توصیف می کند که دندان های جلویی بالا و پایین تراز نیستند و دندان های پایین تمایل به تماس با سقف دهان دارند و گاهی به لثه و کام آسیب می رسانند. این ممکن است منجر به آسیب لثه، بیماری های لثه، از دست دادن دندان و سایش دندان شود.

کراس بایت

این زمانی اتفاق می افتد که انتهای دندان ها به هم نمی رسند. منجر به ظاهر ضعیف، جویدن ناکافی و دندان های به راحتی فرسایش می شود.

افزایش اورجت

زمانی که دندان های بالایی بیرون زده و ممکن است در اثر مکیدن انگشت شست یا انگشت ایجاد شود، توضیح می دهد. این ممکن است به دلیل رشد ناهموار استخوان فک نیز باشد.

اورجت معکوس

فک پایین از فک بالا بیرون زده است. جدای از ظاهر نامناسب زیبایی، می تواند منجر به ساییدگی دندان ها شود.

فاصله

فاصله غیر طبیعی بین دندان ها ممکن است ناشی از رشد ضعیف، کوچکتر یا از دست دادن دندان ها باشد.

انواع ارتودنسی ثابت

برای اکثریت قریب به اتفاق بیماران ارتودنسی ثابت در اهواز یا هر شهر دیگری، بیشتر مشکلات ظاهری فک و دندان ها را اصلاح می کند. بریس های فلزی با ظاهر سنتی دیگر تنها گزینه ارتودنسی ثابت دندان نیستند! در دنیای امروز از انواع روش های ارتودنسی ثابت برای مشکلات فک استفاده می شود که انتخاب آنها به درمان ارتودنتیست بستگی دارد.

براکت های فلزی ثابت

درمان ارتودنسی ثابت در روزهای اخیر تغییرات چشمگیری داشته است. اما همچنان اکثر کارهای ارتودنسی دندان هنوز با سیستم های دستگاه ثابت متصل به دندان انجام می شود. بریس های فلزی ثابت از زمان های قدیم مورد استفاده قرار می گرفته اند، اما امروزه وزن و ساختار سبک تری دارند. این براکت ها دارای براکت های فلزی هستند که روی هر دندان قرار می گیرند و همه آنها با سیم ارتودنسی به هم متصل می شوند و با فشار دادن روی دندان ها باعث حرکت آهسته دندان ها در جای مناسب خود می شوند. سیم ها توسط نوارهای لاستیکی به براکت ها متصل می شوند و در هر دور این سیم ها تعویض می شوند.

بریس های خود تنظیم شونده

این نوع بریس ها از فلز یا سرامیک ساخته می شوند و مزایای زیادی دارند. براکت های خود تنظیم شونده به جای کش از مکانیزم یکپارچه استفاده می کنند.

ارتودنسی ثابت پشت دندان

این نوع بریس بر خلاف دو بریس قبلی روی سطح داخلی دندان نصب می شود و قابل مشاهده نیست. این بریس ها مشکلاتی از جمله درد زبان، مشکل در صحبت کردن و دسترسی سخت به تمیز کردن را برای بیمار به همراه خواهد داشت.

ارتودنسی جهت رفع عیوب ظاهری دهان و دندان بکار می رود. که با اصلاحات  لازم در فک و حرکت دندان ها در فضای مناسب و رفع ناهنجاری ها از روی هم افتادن دندان ها و پوسیدگی آن جلوگیری می کند. بدلیل نامنظم بودن دندان ها در اثر کوچکی فک یا بزرگی سایز دندان می توان با استفاده از ارتودنسی ثابت و متحرک فضای لازم برای اصلاح دندان های خارج از قوس را ایجاد نمود.

ارتودنسی نامرئی ثابت

در این روش وسایل ارتودنسی روی دندان دیده نمی شود. به همین دلیل این روش مورد استقبال بسیاری از متقاضیان قرار گرفته است. این نوع ارتودنسی نیاز به ظاهری شفاف، زیبا و زمان کمتری برای ویزیت دارد. ارتودنسی ثابت نامرئی به سه شکل قابل استفاده است: ارتودنسی نامرئی لینگوال، ارتودنسی نامرئی با پلاک های شفاف و ارتودنسی نامرئی با براکت های همرنگ دندان.

ارتودنسی رنگ ثابت

روشی به نام ارتودنسی رنگ ثابت وجود ندارد، اما این نوع ارتودنسی به معنای حلقه های پلاستیکی به نام حلقه های O است که در رنگ های مختلف موجود است. زمانی که از رنگ های مختلف این حلقه ها استفاده می شود، کلمه ارتودنسی رنگی رایج شده است. انتخاب بهترین رنگ ارتودنسی کاملا شخصی و سلیقه ای است اما باید در انتخاب آن دقت کنید و ویژگی های طبیعی خود مانند رنگ مو، پوست و چشم را در نظر بگیرید.

ارتودنسی سرامیکی ثابت

در دنیای پیشرفته دندانپزشکی براکت های جدیدی تولید شده است که همرنگ دندان بوده و از سرامیک ساخته شده است. این براکت ها مانع از آن می شود که کسی متوجه درمان ارتودنسی شما شود. با گذشت زمان براکت های سرامیکی در اثر خوردن مواد رنگی مانند قهوه و چای تغییر رنگ می دهند و از نظر زیبایی چندان خوشایند نیستند. همچنین مدت زمان درمان این براکت ها نسبت به نوع فلزی ثابت بیشتر بوده و به دلیل جنس سرامیکی ممکن است در اثر فشار دچار آسیب و شکستگی شوند. این نوع از ارتودنسی ثابت هزینه بالاتری دارد و مراقبت از آن دشوارتر است.

ارتودنسی ثابت لینگوال

اپرچه بریس های سرامیکی کمتر از گزینه های فلزی تو چشم هستند، اما ارتودنسی ثابت لینگوال واقعاً نامرئی است. کارکرد آنها مشابه براکت های فلزی است. اما با وجود اینکه از فلز ساخته شده‌اند، دیده نمی‌شوند، زیرا پشت دندان‌ها پنهان شده‌اند!

براکت های لینگوال درمان مناسبی برای هر بیمار ارتودنسی نیستند. نصب آنها به آموزش خاصی نیاز دارد و به طور قابل توجهی گرانتر از براکت های استاندارد هستند. همچنین ارتودنسی لینگوال معمولاً به زمان بیشتری برای درمان نیاز دارند. این گزینه بیشتر برای بزرگسالانی که خواستار تغییرات محدود هستند و همچنین نمی خواهند ارتودنسی آن ها دیده شود، به کار می رود.

مزایا ارتودنسی ثابت در اهواز

درمان ارتودنسی ثابت که موثرترین روش برای بهبود شلوغی و نامرتبی دندان ها است، در سنین پایین یک راه حل سریع و عالی است. در ادامه مزایای انجام ارتودنسی ثابت در اهواز یا هر شهر دیگری را معرفی می کنیم:

  • بهبود فضای کم استخوان های فک
  • درمان مشکلات فک و دندان
  • عدم وجود محدودیت سنی
  • ترمیم شکستگی دندان ها
  • جلوگیری از دست دادن دندان
  • پر کردن فاصله بین دندانی

مراقبت ها بعد از ارتودنسی ثابت

  • در چند روز اول پس از نصب ارتودنسی، دندان‌های شما ممکن است حساس باشند. به خصوص زمانی که فشاری به دندان‌ها وارد شود. این طبیعی است و به زودی معمولاً در عرض 7 روز بهبود می یابد. شما می توانید در این زمان مسکن های ساده مثلاً ایبوپروفن مصرف کنید.
  • براکت‌ها ممکن است ابتدا بر روی بافت های نرم (لب و گونه) مالیده و موجب ایجاد زخم شود. این مشکل نباید بیش از 2 هفته طول بکشد. دهانشویه های نمکی می توانند به کاهش هر گونه ناراحتی کمک کنند. همچنین می توانید از موم یا سیلیکون روی براکت خود استفاده کنید تا از برخورد بافت و براکت جلوگیری کنید.
  • مهمترین چیز این است که دندان ها، لثه ها و براکت های خود را با استفاده از مسواک و خمیر دندان حاوی فلوراید کاملا تمیز نگه دارید. شما باید 2 تا 3 بار در روز و هر بار حداقل 3 دقیقه مسواک بزنید. اگر دندان‌ها و لثه‌هایتان را تمیز نکنید، آسیب می‌بینند و اگر نتوانید بهداشت دهان و دندان را در سطح عالی حفظ کنید، ممکن است درمان ارتودنسی ثابت شما در اهواز یا هر جای دیگری به مشکل بخورد.
  • به خاطر داشته باشید که امتداد سطوح خارجی دندان های خود را با یک مسواک معمولی و بین براکت ها را با مسواک مخصوص مسواک بزنید.
  • به یاد داشته باشید که در صورت مصرف غذاها یا نوشیدنی های حاوی قند و/یا اسید زیاد (مانند شیرینی ها، نوشابه های گازدار، آبمیوه های انرژی زا) علائم دائمی (کلسیفیکاسیون) روی دندان ها ممکن است ایجاد شود. اگر دندان های خود را به طور مکرر و به درستی مسواک نزنید، ممکن است اسکار یا آفت ایجاد شود.
  • مراقب براکت خود باشید. غذاهای سفت یا چسبناک (تافی یا آدامس) نخورید. این غذاها می توانند موجب شکستگی براکت شوند. این موارد می توانند زمان درمان شما را طولانی تر می کند. غذاهایی مانند سیب، نان و پیتزای ترد را باید قبل از خوردن تکه تکه کنید یا به طور کامل از آنها اجتناب کنید.
  • شما باید به طور منظم به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا براکت ها را تنظیم کند.

مواقع اورژانسی ارتودنسی ثابت

  • گاهی اوقات، ممکن است مشکلات جزئی هنگام ارتودنسی ثابت در اهواز یا هر جای دیگری رخ دهد. در این مواقع برای مشاوره با پزشک خود تماس بگیرید.
  • اگر قسمتی از براکت تیز به نظر می رسد، باید از موم یا سیلیکون استفاده کنید. اما اگر این مشکل را حل نکرد، باید با پزشک تماس بگیرید. گاهی اوقات در طول درمان سیم ارتودنسی بیرون می زند و ممکن است نیاز به برش داشته باشد.
  • اگر تکه‌ای از براکت شکسته شد، وحشت نکنید. به ندرت این مورد اورژانس در نظر گرفته می شود (مگر اینکه ضربه‌ای به صورت یا دندان‌ها وارد شده باشد که منجر به آسیبی شود که باعث درد، تورم یا خونریزی شود).
drmadadi

پاسخ

مدت زمان مطالعه ۱۰ دقیقه
تماس سریع