تفاوت هوم بلیچینگ و آفیس بلیچینگ

آفیس بلیچینگ بسیار قوی تر از دو هوم بلیچینگ است. این روش می تواند رنگ دندان ها را سریعتر از روش خانگی تغییر دهد. در واقع سفید کردن دندان یا بلیچینگ یک روش کم تهاجمی و نسبتا کم در بین سایر درمان های دندانپزشکی زیبایی است. اگرچه بلیچینگ راه حلی دائمی برای تغییر رنگ دندان نیست، اما نتایج آن فوری هستند و در صورت مراقبت مناسب، اثرات آن می تواند چندین ماه باقی بماند. با ما همراه باشید تا در ادامه مقاله به طور کامل تفاوت هوم بلیچینگ و آفیس بلیچینگ را بررسی کنیم.

هنگامی که صحبت از سفید کردن دندان به میان می آید، اکثر مردم ذهنشان به سمت لمینت یا کامپوزیت دندان می رود. طیف گسترده‌ای از گزینه‌های بلیچینگ دندان در خانه وجود دارد. اگر اطلاعات زیادی درباره هوم بلیچینگ، مزایا و معایب آن ندارید، پیشنهاد می کنیم مقاله لینک شده را مطالعه نمائید.

بلیچینگ یکی از ساده ترین درمان های زیبایی می باشد که با هزینه نسبتا اندک به طرز اعجاب آوری زیبایی لبخند فرد را دگرگون می کند. یکی از سوالات پرتکراری که از طرف بیماران دکتر شیرین مددی دندانپزشک زیبایی در اهواز مطرح می شود این است که آیا جرمگیری باعث روشن شدن رنگ دندان ها می شود؟ تفاوت هوم بلیچینگ و آفیس بلیچینگ چیست؟

بلیچینگ دندان
بلیچینگ دندان

در حقیقت جرمگیری باعث روشن شدن رنگ دندان ها نمی شود و فقط رنگدانه های خارجی را از سطح دندان ها پاک می کند و دندان را به رنگ اولیه خود بازمی گرداند. اما در بلیچینگ با استفاده از مواد و وسایلی که در اختیار دندانپزشک زیبایی ما باشد، رنگدانه های داخلی نیز تحت تاثیر قرار می گیرند و معمولا دندان 2 تا 3 درجه از آن چیزی که است روشن تر می شود.

تفاوت هوم بلیچینگ و آفیس بلیچینگ

انواع بلیچینگ عبارتند از هوم بلیچینگ و آفیس بلیچینگ. هوم بلیچینگ توسط خود فرد و در منزل انجام می شود و معمولا بسیار آرام و به تدریج این اتفاق می افتد ولی آفیس بلیچینگ توسط خود دندانپزشک زیبایی در مطب انجام می گیرد و معمولا روند سریعتر است.

همچنین در صورتی که هوم بلیچینگ و آفیس بلیچینگ با هم و به صورت ترکیبی انجام شوند، تاثیر بسیار ماندگارتری را برای بیمار خواهند داشت.

هوم بلیچینگ چگونه انجام می شود؟

بلیچینگ دندان در خانه یک جایگزین آفیس بلیچینگ است. تفاوت مهم سفید کردن در خانه یا هوم بلیچینگ با آفیس بلیچینگ، هزینه کمتر آن است. محصولات سفید کننده خانگی غلظت کمتری از پراکسید هیدروژن دارند. یعنی ممکن است همان درجه تغییر سایه را که از سفید کننده های حرفه ای دریافت می کنید، ارائه ندهند. محصولات هوم بلیچینگ را می توان به صورت آنلاین، از داروخانه ها و فروشگاه های مواد غذایی و … خریداری کرد. هوم بلیچینگ با غلظت بالاتر را می توان از دندانپزشک خریداری کرد. البته برخی از دندانپزشکان معتقدند که نتایج بلیچینگ آفیس را می توان در خانه هم به دست آورد. دلیل این امر این است که استفاده مداوم و صحیح به تشدید اثر سفید کننده کمک می کند. همچنین استفاده متعدد در طول زمان بلیچینگ می تواند منجر به تغییر رنگ بیشتر شود.

در این روش ابتدا یک قالب از دندان های فرد گرفته می شود، پس از ساخته شدن قالب بر اساس آن یک شیلد ساخته می شود و به بیمار تحویل داده می شود. این شیلد خود به تنهایی خاصیت سفید کنندگی دندان را ندارد و فقط در دندان قرار می گیرد. سپس مواد سفید کننده ای که پایه آنها اصولا هیپوکلریت بر روی این شیلد ریخته می شود و پس از آن حدود 1 ساعت هر شب بر روی دندان ها قرار می گیرد. این روش هیچ عارضه و دردی برای فرد ندارد ولی در این مدت فرد نباید با دندان هایش چیزی را بجود زیرا می تواند باعث شکسته شدن شیلد شود.

آفیس بلیچینگ چگونه انجام می شود؟

برای بیان تفاوت نحوه انجام هوم بلیچینگ و آفیس بلیچینگ باید بگوییم که بلیچینگ به سفید کردن دندان ها با استفاده از مواد شیمیایی مخصوص گفته می شود که ماده ای که برای این منظور استفاده می شود پروکسید هیدؤزن است.  در آفیس بلیچینگ ابتدا دندانپزشک زیبایی بر روی لثه ها ژل مخصوصی قرار می دهد تا دچار آسیب نشوند. پس ازآن مقدار مشخصی از پروکسید هیدروژن بر روی دندان ها قرار داده می شود که این ماده به داخل مینای دندان نفوذ کرده و مجب تغییر رنگ رنگدانه ها و سفید شدن آنها می شود.

سفید کردن دندان ها در مطب یا بلیچینگ آفیس توسط دندانپزشک انجام می شود. معمولا نتایج حاصل از اینکار بسیار بهتر و ماندگارتر هوم بلیچینگ است. زیرا دندانپزشک از ژل با غلظت بالاتر پراکسید استفاده می کند. انواع مختلفی از سفید کننده در مطب در بازار موجود است که هر کدام کاربرد و هزینه متفاوتی دارند. اما خود فرآیند سفید کردن در آفیس برای همه آنها تقریبا مشابه است.

نحوه انجام آفیس بلیچینگ

  • برای بیان تفاوت نحوه انجام هوم بلیچینگ و آفیس بلیچینگ باید بگوئیم که آفیس بلیچینگ توسط دندانپزشک انجام می شود. دندانپزشک ابتدا دندان ها را برای پاک کردن پلاک و جرم دندانی آماده می کند. پس از معاینه کامل دندان و اطمینان از سلامت مطلوب دندان و لثه کار آفیس بلیچینگ را شروع می کند.
  • سپس ممکن است از یک بازکننده برای راحتی کار داخل دهان بگذارد. یک سد لاستیکی مایع یا رزین سخت‌کننده برای محافظت روی بافت لثه زده می‌شود. سپس ژل بلیچینگ پراکسید هیدروژن روی دندان ها اعمال می شود و به مدت 15 تا 30 دقیقه باقی می ماند.
  • بعد ژل پاک می شود و مجدداً برای یک یا چند دوره 15 تا 30 دقیقه ای استفاده می شود. برخی از سفیدکننده ها نیاز به نور uv برای کمک به فعال کردن فرآیند سفید کردن دارند.

نتایج آفیس بلیچینگ بلافاصله قابل دیدن است. بهترین دندانپزشک زیبایی اهواز و یا هر جایی که شما بلیچینگ را انجام دهید، راه هایی برای به حداکثر رساندن اثر سفید کنندگی به بیماران می گویند. مثلا بهتر است غذاهای خاصی که می توانند موجب تغییر رنگ شوند مصرف نکنید. همچنین ممکن است یک کیت یا خودکار سفید کننده در خانه برای کمک به حفظ اثر بلیچینگ به شما بدهند.

مزایای آفیس بلیچینگ

  • یک روش بی خطر برای سفید کردن دندان ها.
  • پزشک دندان های افرادی که حساسیت خفیفی در لثه هایشان دارند را کنترل می کند.
  • یکی از روش های سریع برای سفیدی و زیبایی دندان ها.

باتوجه به اینکه تفاوت هوم بلیچینگ و آفیس بلیچینگ از نظر نتیجه خیلی اغراق آمیز نیست، هوم بلیچینگ برای افراد حساس بسیار مناسب تر است.

آیا شما کاندید هستید؟

در ادامه کاندیداهای مناسب هر روش را معرفی می کنیم:

کاندیداهای آفیس بلیچینگ

برای بیان تفاوت هوم بلیچینگ و آفیس بلیچینگ از نظر کاندیداها باید بگوئیم که آفیس بلیچینگ برای افرادی که دندان ها و لثه های سالم دارند تجویز می شود. اگر فرد شرایط زمینه ای مانند پوسیدگی دندان یا بیماری لثه دارد، ژل بلیچینگ غلیظ می تواند درد زیادی برای او ایجاد کند. قبل از اینکه دندانپزشک آفیس بلیچینگ را انجام دهد، باید ابتدا شرایط سلامت دهان و دندان بررسی شود.

لازم به ذکر است که همه تغییر رنگ ها را نمی توان با آفیس بلیچینگ درمان کرد. لکه های شدید، عمیق و ذاتی ممکن است به خوبی با بلیچینگ درمان نشوند. بسته به نتایج مورد نظر بیمار، ممکن است در چنین مواردی نیاز به درمان زیبایی مهم تری مانند لمینت یا کامپوزیت باشد.

کاندیداهای هوم بلیچینگ

در بیان تفاوت کاندیداهای هوم بلیچینگ و آفیس بلیچینگ می گوییم که هوم بلیچینگ هیچ محدودیتی وجود ندارد. هر کسی می تواند محصولات سفید کننده بدون نسخه را هر کسی می تواند خریداری کند و در خانه بلیچینگ انجام دهد. به خاطر داشته باشید که اگر از مشکلات سلامت دهان و دندان رنج می برید، ممکن است این کار موجب درد شدید و آسیب به دندان ها و لثه های شما شوید. برای رسیدن به بهترین نتایج، هرگونه سفید کننده خانگی باید پس از جرم گیری دندان انجام شود.

استفاده از هوم بلیچینگ و یا آفیس بلیچینگ برای آن دسته از افرادی که دندان هایشان دچار زردی و تغییر رنگ شده می تواند بسیار مفید باشد. تغییر رنگ دندان می تواند در شرایط زیر نیز رخ دهد:

خوردن خوراکی هایی که رنگدانه های زیادی دارند

خوردن برخی از خوراکی ها به مرور زمان می تواند روی رنگ دندان شما تاثیر بگذارند. به عنوان مثال مصرف خوراکی های رنگی مانند پفک، قهوه، چای، شیرینی و کیک پس از مدتی منجر به زرد شدن دندان خواهند شد.

استعمال انواع دخانیات

مصرف انواع دخانیات و دود مانند سیگار و قلیون به مرور منجر به زرد شدن بین دندان ها و تیرگی آنها می شود. بنابراین بهتر است تا حد امکان از استعمال آنها خودداری کنید.

عوامل ارثی و ژنتیکی

گاهی ممکن است شما عوامل ذکر شده را کاملا رعایت کنید اما با افزایش سن و تحت تاثیر عوامل ژنتیکی دچار زردی و تیرگی دندان هایتان شوید که در این شرایط شما می توانید از بلیچینگ دندان برای سفیدی نیز استفاده نمائید.

بلیچینگ دندان برای کدام افراد مناسب نیست؟

از طرفی بلیچینگ دندان می تواند برای برخی از افراد مفید نباشد و موجب مشکلاتی برای وی شود. در ادامه افرادی که کاندیدای مناسبی برای بلیچینگ دندان نیستند را معرفی خواهیم کرد.

  • افرادی که لثه ها و دندان های حساسی دارند.
  • افرادی که دندان هایشان دچار تغییر رنگ شدیدی باشد.
  • افرادی که دندان هایشان دچار ساییدگی زیادی شده باشد.
بلیچینگ برای چه افرادی مناسب است

عوارض بلیچینگ دندان

در صورتی که بلیچینگ دندان طبق نظر دندانپزشک زیبایی و به طور اصولی انجام شود عوارض به همراه ندارد اما گاهی ممکن است مواردی  مانند حساس شدن دندان ها پیش آید که پس از چند روز برطرف می شود. در این مدت نیاز است از خمیردندان های ضد حساسیت استفاده شود تا حساسیت دندان ها به مرور برطرف شوند.

نتیجه گیری

بلیچینگ دندان روشی کاملا بی خطر ونسبتا کم هزینه می باشد که می تواند بسیار مورد توجه قرار گیرد. همچنین روش های دیگری مانند کامپوزیت دندان و لمینیت دندان هم وجود دارند که می توانند موجب سفید شدن دندان ها و اصلاح طرح لبخند شوند.

drmadadi

2 thoughts on “تفاوت هوم بلیچینگ و آفیس بلیچینگ

  1. My - دسامبر 30, 2020 در 5:58 ب.ظ

    سلام طول دوره بلچینگ هوم چقدر است و هزینه چقدر؟ لطفا

    پاسخ
    • drmadadi - ژانویه 2, 2021 در 12:00 ب.ظ

      سلام. با کلینیک تماس بگیرید.

      پاسخ

پاسخ

مدت زمان مطالعه ۹ دقیقه
تماس سریع